Δευτέρα 28 Μαρτίου 2022

Το Πείραμα του Ερατοσθένη

 




Το σχολείο μας εδώ και χρόνια πραγματοποιεί το Πείραμα του Ερατοσθένη παραδοσιακά με την εμπλοκή των μεγάλων τάξεων (κυρίως της ΣΤ΄). Φέτος βάλαμε τον πήχη πιο ψηλά και προσπαθήσαμε να εμπλέξουμε και τις μικρότερες τάξεις (Α΄ και Β΄).  

Αρχικά, την ημέρα της Ισημερίας, όλοι οι μαθητές του σχολείου παρακολούθησαν τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης να πραγματοποιούν το πείραμα εργαζόμενοι σε ομάδες και να μετρούν τη σκιά της ράβδου, υπολογίζοντας τη γωνία που σχηματίζει ο τόπος μας με τον Ισημερινό. Έπειτα οι μαθητές της Στ΄ τάξης, εφαρμόζοντας της γνώσεις τους από το μάθημα των Μαθηματικών, των ΤΠΕ και της Γεωγραφίας υπολόγισαν την περίμετρο της Γης και την ακτίνα της.

Σε δεύτερο χρόνο, οι μικρότεροι μαθητές (με τη βοήθεια των μαθητών της Ε΄ τάξης), ακολουθώντας έναν πιο βιωματικό τρόπο (σύμφωνα με τις αρχές του γνωστικού ψυχολόγου Bruner βάσει των οποίων μπορείς να προσεγγίσεις την κάθε ιδέα και την κάθε γνώση με το κατάλληλο επίπεδο αφαίρεσης ανάλογα με την ηλικία των μαθητών), χρησιμοποίησαν τη γωνία που βρήκαν οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης και εργάστηκαν όπως ο Ερατοσθένης. Βημάτισαν όπως οι βηματιστές του Ερατοσθένη για να υπολογίσουν την απόσταση της Νέας Καρυάς από τον Ισημερινό… υπολόγισαν πόσα βήματα είναι γύρω γύρω η Γη… επαλήθευσαν τους υπολογισμούς τους «βηματίζοντας» πάνω στην «περίμετρο της Γης» και περνώντας από διάφορους «τόπους»… ανακάλυψαν ότι το αποτέλεσμα της μέτρησης και του υπολογισμού τους άλλαζε με την αλλαγή της βασικής μονάδας μέτρησης που χρησιμοποιούσαν κάθε φορά. Πρόκειται για μία διαθεματική- ολιστική προσέγγιση που αγγίζει πολλές περιοχές μάθησης (ακολουθία αριθμών, κλάσματα, πράξεις, μονάδες μέτρησης, Γεωμετρία, Μελέτη Περιβάλλοντος κτλ), την οποία οι μαθητές απόλαυσαν πολύ!       


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου